ЕП 2022 у прелету Извештај – трећи и коначни



Извештај касни јер сам по повратку кући био доста дана болестан без воље и енергије да исти финиширам. 

30.07.2022. Задатак према Параћину је поништен само три минута по отварању стартног цилиндра. Велика већина пилота слеће код такозване ”С” кривине између Малче и Ореовца. Сви наши такмичари су безбедно слетели.

31.07.2022. Дан је отказан након ТЛ састанка, који је предуго трајао због расправе и гласања који систем да се користи за бодовање. Део наше екипе је ишао у планинарење на Суву Планину и супер су се провели.

01.08.2022. Сунчано и ветровито до зла Бога. Изашло се на старт Факир, направљене су лепе фотке и измерен ветар од 10 до 19,9 м/с. Није се расправљало о задатку. Врло брзо све екипе су се вратиле натраг у хотел.
У вечерњим сатима, жива свирка и добра храна у ресторану Перла у Нишу.

Моје здравље, кашаљ, малаксалост, температура се мења из дана у дан, одрадио сам два тестирања и нисам имао позитиван корона брзи тест. На терен идем увек када се осећам мало боље. Од људи из окружења сазнајем да има пуно болесних  па и оних који имају позитиван корона тест без значајнијих симптома и клиничке слике.

02.08.2022. Након кратког ТЛ сасатанка, одлучено је да се иде на Нишку Бању иако је ветар јак, једино место са ког се може полетети и изгурати трка. Жељко је обезбедио мерење ветра на Факиру, закључено је да се остаје на Н. Бањи. У очима пилота наше екипе је било видљиво да не очекују задатак по тако јаком ветру. Задатак је ипак постављен и одрађен: Н.Бања- Д. Бријање- Власотинце, па на југ у цик, цак  форми до Бучја, дужине 73,4 км. Старт трке у 15.30.
Пратим трку уживо и морам рећи да стрепим за успешност исте и резултате које може донети. Много је пилота на полетишту који чекају на полетање, видим и групу пилота на северозападном полетишту…

Страх се претвара у реалност, јак северни ветар заноси све пилоте јужније, ако неко остане на мањој висини подизање је тешко и са невероватно великим заносом са север-северозападним ветром. Полетање је било на главном старту у ротору док је на тзв. малом – северозападном старту било ”изувања” од чеоног ветра. Било је проблема код доста пилота при слетању због јаког ветра. Један од пилота је имао спин због ког је активирао резервни падобран и лакше се повредио при доскоку.

На жалост у овом задатку, нико од наших пилота није успео да слети у циљ. Кактус и Банкар су имали неповољну позицију на стартном цилиндру (доста јужније) па је борба код Селичевице била јако озбиљна потом је Кактус имао невероватно велики занос ка Власотинцу да је свако враћање на руту било немогуће. Влајко је једно кашњење на термал на репу прве групе, платио са више од једног сата вађења на само 150м изнад терена, на жалост није му успело. Пратили смо га уживо и навијали али једноставно све шансе су нестале са 19.00 кад је било крајње време трке. Овај задатак нас је бацио у бедак јер смо са 6-те позиције пали на 12-ту.

03.03. 2022. Најзад је и мени мало боље, идем на полетиште са екипом. Организациони тим је донео одлуку, Нишка Бања север. Сунце пржи, ветар сасвим коректан за полетање, термика ради испред старта и даље. 

Задатак веома симпатичан, јаки цик – цак прво према Прокупљу потом на југоисток селу Печењевце и аутопуту па опет на југозапад запад са дивергентним цилиндрима. Упозоравам екипу на потребу више северног позиционирања и ранијег оверавања цилиндара у односу на оптималну тачку, јер је доминантан утицај северног ветра. Екипа лети одлично до самог циља и задржавамо своју позицију на екипној ранг листи. У повратку из циља Жељко и Вучко организују печеног вола и точено пиво на слетишту у Нишкој Бањи. Након тога у хотелу подешавање напетости ПВЦ струна на Ензо-3 крилима. Лук Арман је доста помогао око подешавања опреме и информацијама како функционише француски тим.

.   

04.08.2022. Четвртак, пети задатак, 100,3км. 

Прогноза, невероватно добра, висине термике изнад 3000м, слаб до умерен северац са благим градијентом по висини. Термички градијент суперадијабатски у приземљу током већег дела дана и у шпицу имамо чисту јединицу, тј поклапа са са сувим адијабатским градијентом. Жеки је одлучио да се иде на Нишку Бању Д03. Одличан избор по мом мишљењу, зато у комби стављам свог Е-2. Екипа је у добром расположењу, горимо на сунцу за време састанка за задатак. Прво је промењено време почетка трке са 13.45 на 14.00 онда је Горан Димишковски сазвао тим лидере да чује за мишљење како би пролонгирали полетање и променили време трке, Словеначки дуо, Примож Суша и Тилен Цеглар то сасеку у старту и први су полетели за пар секунди након разговора. Гледамо како ништа не ради испред старта а Примож упорно иде на северозапад преко Нишке Бање, чак преко пруге и пута. Наравно, кад је пронашао равничарску ракету сви крећу на полетање…
Највећа група је око 2700м до 3000м, јер је на 3000м  ограничен ваздушни простор, северно од Нишке Бање. Влајко и Рикица јављају на тимској фрекфенцији стабилно дизање око петице… Тројица наших су већ у ваздуху, тројица на жарком сунцу у веома дугачком реду. Кеске испија пола литра воде на искап док чека у реду. Сви су полетели и стабилно добијају висину.


Двоумим се да ли да полетим или не, јоој овакав дан је редак, полећем и слушам екипу на радију. Сви су далеко испред, пазим да заостали такмичари не помисле да им помежем или неком другом. На Бабичкој гори ради бааш како сам претпоставио и потом видим водеће са Риком и Влајком. Велика група иде на запад преко лесковачке долине, ништа не ради, па могао бих да слетим. У томе набасам на лесковачку урнебес ракету и хајд’ горе, Банкар јавља да му није добро, исцрпљен је и иде на слетање. Остали су у игри нападају Вучје и планину Кукавицу. На Кукавици према Врању Влајко и Рика су имали топ позицију али на јужним падинама их је сачекао јак ниспон па су морали да успоре. Поред тога имају добре резултате за тим.

05.08.2022. Петак, последњи могући такмичарски дан. Још на јутарњем брифингу, Жељко добија комплименте за врхунску организацију од тим лидера параглајдинг велесила, Француске, Немачке и Италије. Иде се на Факир јер је слаб северозапад у прогнози. Код мене се стање погоршало осећам да нећу моћи на терен. Дуго су трајале припреме, шести задатак, 83,1км, мало на север иза Сврљига потом на југ југоисток до Бабушнице па преко Белаве ка Црном врху код Пирота и циљ у Сукову. Прогноза са високом градијентношћу, ветар слабог интензитета, биће то брз задатак.

 
Трку пратим преко рачунара и нервирам се што касно почиње полетање. Кесић ме одушевљава прецизним и конзервативним центрирањем одмах мало западно од старта. То ми је био сигнал да термика стидљиво ради на полетишту. Први део руте ка Сврљигу је веома важан, момци су добро одрадили тај део. Идемо на југ ка гребену Суве планине. Кактус је у невероватно доброј позицији са првом групом, Влајко је мало окаснио, знам да ће пробати са својом рутом да проба продор ка Белави. Није му успело, доста је изгубио. Кактус помало заостаје за великом групом која једноставно ништа не греши. Добро је, имаћемо два добра резултата за екипно. Пеђа јавља да је покидао већи број командних канапа, као Стевић у првом задатку и да је све време летео само са задњом гуртном.

Вечерњи састанаци и анализе трка.

   
Свако јутро у 08.30 смо имали ТЛ састанак. Највише времена смо провели у анализи формуле и начина бодовања.

06.08.2022. Проглашење победника и повратак кући. Свечано проглашење је било организовано у конгресној сали хотела Тами, морам рећи беспрекорно добро. Наравно, француска доминација на подијуму у свим категоријама, јуниори, жене, генерално и тимски. Браво и искрене честитке за све чланове француског тима.
 

Генерално сам јако задовољан како наши момци лете. Немамо довољно искуства у јаким међународним такмичењима и то се не може надокнадити преко ноћи. Предлог за репрезентативце је да иду на више такмичења светског купа и јака национална такмичења у окружењу. Многе, објективно јаче екипе су иза нас на бодовној листи. Бити на 12-ој позицији је за мене изванредан успех. Ранијих година смо имали позиције изнад 20-ог места. Погледајмо бодове, просек тимских бодова је озбиљно увећан. Наравно, треба гледати напред, македонци су нам подигли летвицу, сада када су неки наши идоли у кризи, треба нападати и са боље организованим радом тежити подијуму.
Моје виђење је да су сви чланови тима дали свој тактички и технички максимум.
Појединачно, очекивао сам да ће Влајко бити више рангиран, проблеми са брзином крила су решени захваљујући Луку али део нервозе је остао присутан до последњег задатка. Рикица ме је одушевио и реално добро се борио за 37 место, јер није лако за сваки дан припремити оптималан задатак за све такмичаре и бити у форми за трку. Кактус је стартовао перфектно, онда се на јаком ветру, слабо позиционирао у старту трке и на следеће задатке кренуо са нижом енергијом од објективно расположиве, у последењем задатку се вратио на своје, тек следује његов квалитет и офанзивност. Срђан Ристановић, повремено прави Банкар на делу, енергичан, борбен и ефикасан, повремено исцрпљен без довољно снаге. Дао је свој допринос тимским бодовима и оправдао моје поверење при избору за члана тима који се бодује. Кесић Срђан је по мени имао одлично напредовање, у почетку онако пажљиво и ненаметљиво да би своју линију напредовања знатно подигао у последњим задацима, прецизан, одговоран, аналитичан и од велике користи у комуникацији са француским тимом. Стевић је објективно могао боље и више али сам почетак и кидање канапа као да су га избацили из колосека и онда су наступиле велике осцилације, час одличан, час на минимуму, испод мојих очекивања.
Екипа је вредна сваке хвале, одлична комуникација и сарадња, не зато што смо имали строга правила и гвоздену дисциплину, већ зато што смо имали слободу, позитивну енергију и међусобно уважавање.  Велико хвала целој екипи за разумевање и несебично залагање да се такмичење заврши са што бољим екипним пласманом. Драго ми је да сам био део овог тима. Велико хвала ВСС на добрим условима за учешће чланова репрезентације на овом првенству. Детаљну анализу, спецификацију погрешака и сугестије за будуће наступе, приложићу Комисији ВСС у посебном извештају.
ПС. Није фраза нити патетика, разборито, одговорно и интуитивно радити на систему који ће омогућити веће присуство маладих, енергичних и амбициозних такмичара. Без младих пилота такмичара нема напретка нити опстанка.

Срећна слетања.
Гуги